De school heeft een richting Bouwtechnieken (dubbele finaliteit) in de 2e en 3e graad. Sinds vorig schooljaar wordt bijkomend de richting Maatschappij en Welzijn (dubbele finaliteit) uitgebouwd: in schooljaar ‘25-’26 wordt deze richting in de volledige 2e graad ingericht.
De overgang van de 8e naar de 9e klas kenmerkt een belangrijke verandering in het leven van de kinderen. De puberteit is nu duidelijk ingezet en het kind vraagt een andere benadering. De natuurlijke verbinding met de wereld is voorbij en zeker bij de start van de bovenbouw vallen leerlingen op zichzelf terug. Daarbij willen ze, naarmate ze ouder worden, die wereld ook als maar beter écht gaan begrijpen en er een zelfstandig oordeel over opbouwen.
Onze school wil leerlingen een brede ontwikkelingsweg aanbieden. De twee richtingen dubbele finaliteit bereiden onze leerlingen voor zowel op de arbeidsmarkt als op een vervolgopleiding in het hoger onderwijs. Naast de meer praktijkgerichte vaardigheden die specifiek zijn aan de bepaalde TSO richting, worden ook in deze richtingen nog heel veel mogelijkheden aangeboden om een ruime waaier aan vakken te blijven ontdekken.
De lessen worden gespreid over 9 halve dagen van maandag tot vrijdag. De vrije halve dag valt voor alle klassen op woensdagnamiddag.
In deze uurregeling worden ‘blokken’ van twee lesuren gebruikt voor de ochtendperiodes (= lesuur 1 & 2), het vak lichamelijke opvoeding en de kunst- en ambachtelijke periodes. De spreiding van lichamelijke opvoeding en de kunst- en ambachtelijke periodes varieert per klas.
De lessen beginnen elke ochtend om 08.50 u. Het einde van de schooldag varieert per klas en per dag. De lessen eindigen ten vroegste om 15.00 u en ten laatste om 16.50 u. Op woensdag eindigt de school om 12.30u.
08:50 | 10:30 | lesuur 1 & 2 |
10:30 | 10:50 | ochtendpauze |
10:50 | 11:40 | lesuur 3 |
11:40 | 12:30 | lesuur 4 |
12:30 | 13:20 | middagpauze |
13:20 | 14:10 | lesuur 5 |
14:10 | 10:00 | lesuur 6 |
15:00 | 15:10 | namiddagpauze |
15:10 | 16:00 | lesuur 7 |
16:00 | 16:50 | lesuur 8 |
TSO | Klas 9 | Klas 10 | Klas 11 | Klas 12 |
---|---|---|---|---|
3e jaar | 4e jaar | 5e jaar | 6e jaar | |
TALEN | ||||
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 | 2 | 2 |
Nederlands: toneel | 1 | 1 | ||
WETENSCHAPPEN & WISKUNDE | ||||
aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
natuurwetenschappen | 2 | 1,5 | 1 | 1 |
toegepaste fysica | 1 | 1 | - | - |
toegepaste wetenschappen | - | - | 1 | 1 |
wiskunde | 4 | 4 | 3 | 3 |
KUNST / EXPRESSIE / MUZIEK | ||||
esthetica | - | - | - | 1 |
plastische opvoeding (tekenen / schilderen) | 2 | 1 | 1 | 1 |
expressie (koperslaan / houtsculptuur / steenkappen) | - | 1 | 1 | 1 |
muziek | 1 | 1 | 1 | 1 |
koor | 1 | 1 | 1 | 1 |
MAATSCHAPPIJ | ||||
cultuurbeschouwing | 1 | 1 | 1 | 1 |
geschiedenis | 1 | 1 | 1 | 1 |
economie | - | - | 1 | 1 |
SPORT | ||||
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
EXTRA | ||||
extra muros: projectweek | 2 | 2 | - | 1 |
extra muros: individuele stage | - | 1 | 2 | 2 |
extra muros: klassikaal | 1 | 1 | 1 | 1 |
titularisuur | 1 | 1 | 1 | 1 |
jaarwerk | - | 0,5 | - | - |
TSO Specifieke Vakken | Klas 9 | Klas 10 | Klas 11 | Klas 12 |
---|---|---|---|---|
3e jaar | 4e jaar | 5e jaar | 6e jaar | |
BOUWTECHNIEKEN | ||||
Bouw praktijk & theorie | 6 | 6 | 8 | 6 |
Meetkundig tekenen | 1 | 1 | - | - |
Waarnemingstekenen | 1 | 1 | 1 | - |
Computertekenen / labo | 1 | 1 | 2 | 2 |
MAATSCHAPPIJ & WELZIJN | ||||
Opvoedkunde | 2 | 2 | ||
Toegepaste psychologie | 1 | 1 | ||
Voeding | 2 | 2 | ||
Indirecte zorg | 2 | 2 | ||
Gezondheid | 2 | 2 | ||
Anatomie & fysiologie | 1 | 1 | ||
De lessentabel bevat vakken die op wekelijkse basis terugkeren op het weekrooster, vakken die in periodes worden gegeven en tevens vakken die ingericht worden als intra of extra muros.
Een uur van de lessentabel dat ingericht wordt als intra of extra muros, staat niet op het weekrooster dat uw kind op 1 september meekrijgt. Het aantal uren op de lessentabel, die hieronder wordt weergegeven, is hierdoor in de meeste klassen iets hoger dan de effectieve uren op de weekrooster.
In het algemeen secundair onderwijs (aso) wordt er maximum 3 uren ingericht als intra of extra muros, in klas 12 maximum 4 uren.
Tweede Graad:
Er wordt in klassen 9 en 10 één klas TSO per jaar ingericht: dat wil zeggen dat voor de algemene vakken de klasgroep Bouwtechnieken en Maatschappij/Welzijn samen les volgen. De klas wordt enkel gesplitst voor de richtingspecifieke vakken en stages.
Derde Graad:
Bouwtechnieken is een volledig uitgebouwde richting die ook doorloopt in de derde graad tot en met klas 12.
Maatschappij en Welzijn:
In schooljaar ‘26-’27 : eerste jaar derde graad Opvoeding en Begeleiding
In schooljaar ‘27-’28: volledige derde graad Opvoeding en Begeleiding : klas 11 en klas 12.
De extra-murosweken worden doorgaans als vijfdaagse in het eerste en tweede semester georganiseerd.
In de bovenbouw organiseren we tijdens deze periodes doorgaans de ‘stageweken’.
9e klas
10e klas
11e klas (schooljaar 25-26)
12e klas (schooljaar 25-26)
Onze basis- en middelbare school steunt op de steinerpedagogie zoals Rudolf Steiner, een Oostenrijkse wetenschapper-filosoof, ze omstreeks 1919 vanuit zijn antroposofische visie ontwikkelde. In de steinerpedagogie staat de ontwikkeling van het kind centraal.
De pedagogie knoopt telkens aan bij de leeftijdsfase waarin het kind zich bevindt. Dat gebeurt in de basisschool met vertel- en leerstof, aangepast aan de leeftijd van het kind. In de middelbare school gebruiken de leerkrachten aangepaste lespakketten. Ze vormen voor elke leerling een boeiende uitdaging op elk moment van de schoolloopbaan.
De 9e klas is het jaar van de polariteiten. De jonge puber ziet de wereld en de anderen in tegengestelden. Sympathie en antipathie, juist of fout, goed of slecht. Er is weinig plaats voor het midden tussen de zaken. Daarom kan de 9e klasser zich ook goed verbinden met die tegengestelden in de leerstof. Zo krijgen humor en tragiek hun plaats binnen het vak Nederlands. In P.O. wordt er gewerkt met zwart-wittekenen en in geschiedenis komen de wereldoorlogen aan bod. Die zijn eveneens uitstekende stof voor het trainen van het causale denken.
Het chaotische puberbrein vraagt ook om structuur en duidelijkheid. Zaken die vakken als meetkunde en grammatica bij uitstek bieden. De 9e klasser keert naar binnen, is met zichzelf bezig. In de lessen cultuurbeschouwing wordt daarom gewerkt rond biografieën van personen die iets wezenlijks betekend hebben voor de wereld.
Binnen de lessen bouw-hout worden in de 9e klas een heel aantal basistechnieken aangeleerd, wordt er affiniteit ontwikkeld met verschillende houtsoorten, maar is er ook ruimte voor feitenkennis. Toch wordt de meeste leerstof “al doende” verwerkt, m.a.w. in concrete, duurzame houtprojecten zoals het maken van een eigen werkbank of bijzettafel. Het is essentieel dat de jonge puber geen “nutteloos” werk doet. Zo ook in de vier werkweken, waarin toneeldecors voor andere klassen gemaakt kunnen worden, of waarin samenwerkingen met Natuurpunt opgezet worden.
Vakmanschap staat al van bij de start van de richting centraal. We trachten oog voor detail en esthetiek te ontwikkelen in waarnemings- en meetkundig tekenen, maar eveneens binnen boetseren. Het fenomenologisch denken wordt geoefend binnen natuurwetenschappen en aardrijkskunde.
Binnen de lessen bouw worden in de 9e klas een
heel aantal basistechnieken aangeleerd, wordt er
affiniteit ontwikkeld met verschillende materialen,
maar is er ook ruimte voor feitenkennis. Toch
wordt de meeste leerstof “al doende” verwerkt,
m.a.w. in concrete, duurzame projecten zoals het
maken van een eigen werkbak of het leren gieten
van betonnen voeten.
In klas 10 wordt binnen de toegepaste psychologie verder gekeken naar het functioneren van de mens en hoe die zich verhoudt ten opzichte van de medemens en de maatschappij. Binnen het vak
opvoedkunde staat dan weer de ontwikkeling van de mens centraal en hoe we elkaar daarin kunnen helpen. Ook het fysieke aspect van de mens en hoe die evolueert wordt gedetailleerd bestudeerd binnen anatomie & fysiologie.